În prezent societăţile se confruntă cu multe probleme cauzate de eșecul pieței economice, precum încălzirea globală, degradarea solului, epuizarea resurselor de apă, venituri reduse, munca subevaluată, munca copiilor, munca forțată, şamd.

Aceste probleme au apărut pentru că sistemele tradiționale de stabilire a prețurilor nu iau în considerare şi externalitățile, şi nu înglobează costurile de mediu sau pe cele sociale.

Sistemul tradițional de stabilire a prețurilor a funcționat pentru timp îndelungat în livrarea produselor și a serviciilor şi echilibrarea cererii și ofertei, dar acest sistem nu încorporează în tranzacțiile de pe piață şi efectele acestor tranzacţii în afara pieței, dar care se află totodată în cadrul societății.

De exemplu, în procesul de fabricare a unei cești de cafea s-a emis CO2, ceea ce contribuit la încălzirea globală. De efectele producerii acestei ceşti de cafea nu s-a ţinut cont în stabilirea preţului. Apa a fost folosită, ceea ce a dus la epuizarea resurselor de apă pentru oamenii din zona respectivă și nu s-a plătit pentru acest lucru, iar probabil în unele țări salariile au fost prea mici, munca a fost subevaluată, și din nou, nu plătim pentru acest lucru.

Astfel, societatea nu plătește prețul real al produselor, şi acest fapt nici măcar nu este cunoscut.

Această problemă este cauzată de faptul că oamenii nu văd prețurile reale ale produselor, și, prin urmare, nu iau măsuri, iar multitudinea de etichete din supermarket-uri face ca procesul de achiziţie să devină uneori confuz.

Prin etichetarea cu prețul real, vor deveni vizibile prețurile reale ale tuturor produselor, fără a petrece ore de cercetare.

Ce trebuie producătorii să facă, este să măsoare aceste prețuri reale, să le arate și să le îmbunătăţească.

Prin mecanismul de preţ real (true price), consumatorii pot lua decizii informate, selectând produsele cu cele mai bune prețuri reale, în timp ce producătorii sunt stimulați să inoveze și să reducă costurile reale.

Scopul nu este de a creşte prețurile de retail, ci să de a alinia costurile reale cât mai aproape posibil de prețurile de pe piață, contribuind astfel la o economie globală sustenabilă.

Urmărind acest webinar, vei afla:

  • O înțelegere a conceptului de preț real – true price;

  • Vei înţelege metoda din spatele calculului preţului real;

  • Diferite moduri prin care poţi implementa mecanismul de preț real în organizația ta;

  • Care sunt beneficiile implementării unui astfel de mecanism;

  • Cum etichetarea cu prețul real poate transforma piețele și poate stimula practicile de consum și producție sustenabile;

  • Exemple de bune practici în implementarea şi calcularea preţului real.

Despre vorbitor

Claire Van den Broek conduce echipa True Price în eforturile lor ambițioase către o economie de impact (impact economy), în activităţi precum susținerea organizațiilor pentru a-şi calcula și implementa prețuri reale, dezvoltarea ulterioară a Standardului True Price și construirea parteneriatului global privind prețul real al alimentelor.

Claire s-a alăturat echipei True Price şi Impact Institute acum 3 ani în calitate de responsabil pentru antreprenoriatul public și a fost responsabilă de relaţii externe pentru ambele organizații. Claire are un trecut profesional diversificat, ocupând mai multe roluri atât în mediul corporate, cât și în organizaţii non-profit, precum Ahold Delhaize, KPN și Salvati Copiii.

Devino membru

SustainAbility School este un program de educare dedicat exclusiv angajaților din organizațiile membre ale Ambasadei Sustenabilității în România prin programul Coaliția România Sustenabilă.

Dacă ești angajatul unuia dintre membri, creează-ți cont gratuit aici.

Dacă angajatorul tău nu s-a implicat încă, dar vrei să participi la edițiile viitoare și să ai acces la edițiile trecute, cere decidenților din organizația ta să devină membru.