În anul 1987, Organizația Națiunile Unite definea sustenabilitatea ca fiind dezvoltarea care răspunde nevoilor prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi. Aproape 30 de ani mai târziu, pe 25 septembrie 2015, a fost adoptată Agenda 2030 pentru dezvoltare durabilă. Agenda 2030 înseamnă 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (ODD) și 169 de ținte de atins pe toate cele trei dimensiuni ale sustenabilității (social, mediu, economic). Un veritabil și ambițios plan global, pentru oameni, planetă și prosperitate, ce are nevoie de o mobilizare pe măsură și de implicarea consistentă a tuturor actorilor din societate.
Un lucru este cert: dezvoltarea sustenabilă prin implementarea Agendei 2030 este cea mai complicată provocare cu care omenirea s-a confruntat vreodată. Cât de bine răspundem acestei provocări? La jumătatea drumului, doar aproximativ 12% dintre obiectivele ODD par să fi înregistrat progrese suficiente, conform ediției speciale a raportului de progres, publicată de Secretariatul General al ONU în 2023.
Agenda 2030 nu poate deveni realitate atâta timp cât nu facem tranziția de la modelul economic actual (orientat către profit și interesele acționarilor, consumator de resurse naturale, generator de deșeuri și creator de inegalități sociale) la modelul economic sustenabil (transparent, responsabil, echitabil, regenerativ, creator de profit și generator de bunăstare socială). Nu există un viitor sustenabil fără implicarea reală și constantă a mediului privat, atât a companiilor mari, cât și a IMM-urilor.
Procesul de tranziție nu este nici pe departe unul ușor, dar este inevitabil. Factorii de presiune sunt multipli și acționează simultan: legislație în evoluție accelerată, condiționarea accesului la capital / finanțare, activism, presiune tot mai mare din partea consumatorilor, preferința oamenilor de a lucra pentru companii responsabile etc. Orice întârziere în a înțelege noua realitate poate însemna pentru o companie oportunități ratate și riscuri crescute (financiare, operaționale, reputaționale, legislative, sociale sau ce ţin de competitivitate).
Desigur, în ciuda dificultăților inerente schimbării, beneficiile integrării sustenabilității în business sunt multiple și tot mai evidente. De exemplu, studiul global Innovating for a Sustainable Future, derulat în anul 2022 de compania NTT, pe un eșantion de 500 de companii din 7 industrii și 8 piețe, a evidențiat faptul că 44% dintre acestea și-au îmbunătățit profitabilitatea în urma demersurilor de sustenabilitate implementate.