Rolul companiilor în societate devine de la an la an tot mai complex. Dincolo de presiunea profitabilității, apar continuu responsabilități fata de mediu si oameni. Căci ce era până acum opțional, devine obligație legală, ce era gratuit, va fi scump, iar ce nu este măsurat, nu va putea fi administrat. În acest context se impune tranziția de la CSR la Sustenabilitate.
Directiva europeană privind raportarea nefinanciară – Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) care urmează să fie adoptată, va impune unui număr de aproximativ 50.000 de întreprinderi mari și companii listate din Uniunea Europeană (UE) – față de 11.000 în prezent – să publice informații referitoare la lanțul lor de aprovizionare, la impactul lor asupra ecosistemelor, schimbărilor climatice, pădurilor și comunităților locale, cât și la politicile lor de guvernanță.
Nevoile de informare ale utilizatorilor au crescut semnificativ în ultimii ani și vor continua să crească. Există mai multe motive care explică această situație. Unul dintre acestea este nivelul din ce în ce mai mare de conștientizare de către investitori a faptului că aspectele legate de durabilitate/sustenabilitate pot pune în pericol performanța financiară a societăților comerciale. Un alt motiv îl reprezintă piața în creștere a produselor de investiții care urmăresc în mod explicit respectarea anumitor standarde de durabilitate sau atingerea anumitor obiective în materie de sustenabilitate.
Autonom este una dintre companiile care au ales să pornească pe acest drum. Strategia de Sustenabilitate a Autonom este construită în jurul a trei piloni: „mediul înconjurător”, „oamenii și comunitatea” și „afacere și guvernanță sustenabile”.
În ceea ce privește mediul înconjurător, atenția se îndreaptă spre consumul responsabil al resurselor necesare desfășurării activităților. A doua direcție importantă o reprezintă oamenii și comunitatea. Implicarea tuturor categoriilor de stakeholderi în proiecte comune în zona sustenabilității, satisfacția clienților (măsurată prin NPS) și creșterea numărului de procese digitalizate sunt câteva acțiuni clare în această etapă.
Alături de contribuția pozitivă în mediu și în societate, sustenabilitatea va aduce oportunități uriașe pentru companiile cu modele de afaceri transparente și responsabile, preocupate de impactul pe care îl au asupra societății, dar va determina și constrângeri pentru atragerea de finanțări competitive.